Good morning 😊
Zmotywowani do nauki, znający najpopularniejsze mity o nauce języka, dzisiaj rozpoczynamy rozmowę o tym, jak uczyć dziecko współpracy.
W dzisiejszym wpisie dowiecie się czym jest współpraca, na co zwracać uwagę, ucząc dziecko współpracy, a także poznacie przykłady trzech zabaw, które pomogą tę umiejętność kształtować, a które stosujemy również na zajęciach w naszej szkole.
CZYM JEST WSPÓŁPRACA?
Współpraca to ważna umiejętność człowieka, która zalicza się do kategorii kompetencji społecznych, czyli inaczej mówiąc, do umiejętności rozpoznawana uczuć, zdolności motywowania się, czy kierowania emocjami.
Polega ona na takim działaniu z innymi osobami, które pozwoli osiągnąć założony cel, czy dojść do pewnego rozwiązania.
Charakterystyczne dla współpracy są również pewne elementy przedstawione na poniższej mapie myśli:
Tak naprawdę już od narodzin otaczamy się ludźmi i żyjemy w grupach – początkowo jest nią rodzina, później znajomi, aż w końcu całe społeczeństwo. To właśnie dlatego współpraca z innymi jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i powinno rozwijać się ją już od najmłodszego wieku.
Kontakty interpersonalne są bardzo ważne i wpływają na to jak kształtuje się samopoczucie człowieka. Warto podkreślić, że aby człowiek był zadowolony ze swoich relacji z innymi osobami musi posiadać umiejętność odpowiedniego postrzegania różnych działań w grupie. Wykonywane czynności nie mogą być traktowane jako rywalizacja czy próba przejęcia dominacji, a raczej jako wspólne osiąganie celów i satysfakcja tworzenia z innymi.
O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ, UCZĄC WSPÓŁPRACY?
- Każde dziecko ma swoją wiedzę i umiejętności. Gdy planujesz aktywności, zarówno grupowe, jak i indywidualne, pamiętaj, by dostosować je do możliwości dziecka.
- Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko uczyło się współpracy już od najmłodszych lat, staraj się przede wszystkim kształtować w nim umiejętność rozumienia, a także mówienia
o uczuciach oraz empatię. Jest to niezbędne w kontaktach z ludźmi. Tym samym dawaj przykład, bo jak wiadomo, dziecko naśladuje rodziców. Nie wstydź się mówić o tym, co myślisz i otwarcie to nazywać.
- Jeśli ustalasz w grupie określone reguły pilnuj tego, aby ich dotrzymywać oraz egzekwować.
- Doceniaj postępy każdego dziecka. Traktuj je równocześnie i nikogo nie pomijaj.
- Dbaj o integrację grupy i nie pozwalaj nikomu pozostać na boku.
ZABAWY WSPOMAGAJĄCE KSZTAŁTOWANIE WSPÓŁPRACY
Jak już wielokrotnie wspominałam w swoich poprzednich wpisach na blogu dotyczących gier i zabaw, motywacji, czy oglądania bajek, zabawa jest jedną z najważniejszych aktywności dla dziecka. Pozwala ona na poznanie pewnych schematów, ale także na nauczenie się wyrażania emocji, tworzenie wyobrażeń o otaczającym świecie. Oprócz tego uczy pracy zespołowej. Jakie zabawy przydadzą się do kształtowania współpracy w grupie?
Zabawy z chustą animacyjną
Chusta animacyjna to mój osobisty ulubieniec, jeśli chodzi o angażowanie wszystkich dzieci. Możemy przeprowadzić wiele zabaw, na przykład zwyczajne machanie chustą w taki sposób, równomiernie, aby poleciała pod sam sufit! Przykład prosty, pokazujący to, że trzeba działać tak samo 😊 Innym pomysłem jest zabawa w kolory – każde dziecko chwyta konkrety kolor, a na hasło prowadzącego dzieci trzymające wspomniany kolor/kolory zamieniają się miejscami – haczyk ze współpracą pojawia się wtedy, kiedy reszta grupy musi dopilnować, aby chusta nie opadła na ziemię.
Proste polecenia towarzyszące zabawie mogą być tworzone w języku obcym, dzięki czemu dzieci dodatkowo będą się uczyć lub powtarzać słownictwo.
Znajdowanie przedmiotów
To prosta zabawa drużynowa, którą dzieci uwielbiają. Jedna osoba z grupy ma przewiązane chustą oczy. Prowadzący zabawę kładzie w sali jakiś konkretny przedmiot, który pozostałe dzieci widzą. Zadaniem pozostałych osób jest nakierowanie, jedynie słownie, dziecka z przewiązanymi oczami do ukrytego przedmiotu. Zadanie wydaje się na pozór proste, ale może przysporzyć wielu trudności.
Tutaj podobnie jak w poprzednim przypadku ćwiczyć można słownictwo w języku obcym – na przykład kierunki.
Zabawa w węża
Zadaniem dzieci jest ustawienie się w rządku, jeden za drugim i chwycenie za ramiona. Od teraz tworzą wielkiego węża, który nie może się rozdzielić. Ostatnia osoba w rządku zostaje ogonem węża i wkłada za pasek szarfę lub fiszkę ze słówkiem w języku obcym. Pierwsza osoba w rządku jest głową węża i ma zadanie zdobyć szarfę/fiszkę, która jest na ogonie. Ogrom śmiechu gwarantowany!
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis okazał się dla Was interesujący!
Jeśli chcecie skorzystać z oferty naszych zajęć językowych, w trakcie których skupiamy się nie tylko na języku, ale również na dobrej zabawie i współpracy, koniecznie zajrzyjcie tutaj.
See you next time,
Paulina 😊