Hello! 😊
Pracując z dziećmi, zwłaszcza najmłodszymi, zawsze staram się, aby prowadzone zajęcia były dla nich interesujące, ciekawe, a przede wszystkim zapadały w pamięć i sprawiały, że na buzi zagości uśmiech. Istnieje wiele sposobów, które pomogą zmotywować dziecko do pracy, jednak dziś chciałabym skupić się przede wszystkim na wykorzystaniu zmysłów do nauki. W tym wpisie dowiecie się jakie są rodzaje zmysłów (bo wcale nie jest ich tylko 5 😊),kiedy dziecko zaczyna używać zmysłów do nauki, a także co daje angażowanie wszystkich zmysłów do procesu nauczania.
Zaczynamy?
JAKIE SĄ RODZAJE ZMYSŁÓW?
Zmysł to pewna umiejętność, zdolność człowieka do odbierania bodźców z otoczenia.
W klasycznym ujęciu, przedstawionym niegdyś przez Arystotelesa, podkreśla się istnienie pięciu podstawowych zmysłów. Są nimi:
- wzrok – odpowiadają za niego gałki oczne. Jest najważniejszym zmysłem człowieka, ponieważ to właśnie on pozwala na dostarczenie większości informacji ze świata.
- smak – odpowiadają za niego kubki smakowe, które wyróżniają smaki takie jak: słodki, słony, gorzki, kwaśny oraz umami.
- słuch – pozwala na odbieranie fal dźwiękowych z otoczenia. Jest wykorzystywany do komunikacji i rozpoznawania otoczenia.
- węch – jest nazywany zmysłem chemicznym. Pozwala na wykrycie zapachów i rozpoznanie bodźców w postaci cząsteczek chemicznych.
- dotyk – jest kluczowy dla nawiązywania relacji z inną osobą. Odpowiada za uczucie delikatnego głaskania, nacisku, bólu, a nawet temperatury.
Coraz częściej jednak mówi się o tym, że człowiek ma znacznie więcej zmysłów, niż te zaproponowane w podziale Arystotelesa. Niektóre źródła podają nawet, że można wymienić aż 21 zmysłów. Jednak dzisiaj nie będziemy się tak zapędzać! 😊Najczęściej wyróżniane, dodatkowe zmysły to:
- propriocepcja – za którą odpowiadają mięśnie oraz więzadła. Dzięki temu zmysłowi wiemy w jakim miejscu znajduje się nasze ciało i jego poszczególne części. Ciekawostką jest to, że to właśnie ten zmysł pomaga nam np. dotknąć nosa w chwili, gdy mamy zamknięte oczy.
- równowaga – zwany również układem przedsionkowym. Odpowiadają za nią receptory zlokalizowane w strukturach ucha.
KIEDY DZIECKO ZACZYNA UŻYWAĆ ZMYSŁÓW DO NAUKI?
Już będąc w brzuchu matki dziecko zaczyna słyszeć pierwsze dźwięki i w ten sposób nawiązuje pierwszy kontakt ze środowiskiem. Od pierwszych dni życia dziecko stale używa zmysłów do nauki. Właśnie to pozwala mu na nauczenie się podstawowych umiejętności potrzebnych na danym etapie rozwoju. Dziecko obserwuje otoczenie i osoby, nasłuchuje, czuje zapachy, poznaje różne miejsca, a nawet wkłada wszystko do buzi. W miarę rozwoju dziecko coraz sprawniej reaguje na różne sytuacje i wykorzystuje zmysły bardziej świadomie.
ANGAŻOWANIE ZMYSŁÓW DO PROCESU NAUCZANIA
Tak samo, jak w przypadku małych dzieci, starsze również o wiele lepiej przyswajają wiedzę, kiedy angażowane są ich zmysły. Jeśli można czegoś dotknąć, posmakować, powąchać, usłyszeć, a także zobaczyć, o wiele łatwiej zapada to w pamięć.
W oparciu o poznane już wcześniej zmysły zapoznam Cię z kilkoma sposobami na oddziaływanie na poszczególne zmysły w procesie uczenia się.
WZROK:
- Wykorzystuj kolorowe materiały, które wpadną dziecku w oko. Przydadzą się tutaj flashcardy, plansze, plakaty, a także karty i różnego rodzaju gry.
- Oglądaj z dzieckiem bajki, ale również staraj się o nich rozmawiać. Jeśli chcesz zapoznać się z propozycjami bajek idealnymi do nauki języka angielskiego zajrzyj do mojego poprzedniego wpisu.
- Pozwól dziecku przyglądać się różnymi przedmiotom, które są kluczowe dla poruszanego tematu.
SMAK:
- Jeżeli tylko masz możliwość, a dziecko nie jest uczulone na jakiś produkt pozwól mu smakować różnych rzeczy. Ciekawym pomysłem jest prowadzenie możliwości odgadywania owoców czy warzyw właśnie po smaku.
SŁUCH:
- Rozmawiając z dzieckiem używaj różnego tonu, głośności, a także nawet różnych sposobów mówienia (np. jak piosenkarz, jak robot).
- Oglądajcie bajki, a także słuchajcie i śpiewajcie piosenki, które pozwolą zapoznać się z nowym materiałem.
- Czytaj książki w języki obcym.
WĘCH:
- Podobnie jak w przypadku smaku, pozwalaj dziecku na to, by wąchało różne rzeczy. Możesz również pozwolić dziecku odgadywać przedmioty po ich zapachu.
DOTYK:
- Twórz z dzieckiem prace plastyczne. Używajcie materiałów o różnych kształtach i teksturach.
- Wprowadź zabawę z odgadywaniem przedmiotów jedynie po ich dotknięciu.
- Używaj materiałów trójwymiarowych. Jeśli wprowadzasz temat zabawek, zamiast flashcardów możesz przynieść prawdziwe zabawki, które dziecko dotknie i lepiej je zapamięta.
Mam nadzieję, że dzisiejszy tekst okazał się dla Ciebie ciekawy! 😊Zapraszam również do mojego wpisu o grach i zabawach językowych, z którego możesz zaczerpnąć inspirację na różnego rodzaju aktywności.
Do usłyszenia!
Paulina
Sprawdź naszą pełną ofertę! [KLIK]
Zapisz się na zajęcia online bez wychodzenia z domu! [KLIK]
Jesteś z Gliwic lub okolic? Zapraszamy na zajęcia stacjonarne! [KLIK]