fbpx

W jakim wieku dzieci powinny rozpocząć naukę języka obcego?

W jakim wieku dzieci powinny rozpocząć naukę języka obcego?

Języki obce – otaczają nas zewsząd; telewizja, muzyka, ulubiony serial na Netflix’ie, gry czy też artykuły w Internecie, które nas interesują, ale jak się w tym wszystkim połapać? Czy powinniśmy się nauczyć wszystkich tych języków? A może tylko jednego, by znać go dobrze? Kiedy jest dobry czas na naukę języka obcego? Niejednokrotnie słyszałem słowa typu: „Jestem za stary/a na naukę języków, wam młodym przychodzi to o wiele szybciej!” A więc, czy to prawda?

Badania dowodzą, że dzieci przyswajają wiedzę w zastraszającym tempie, ale czy naprawdę robią to szybciej niż dorośli? Prawdą jest, że dziecko przyswaja wiedzę, w tym języki obce, w prostszy sposób – poprzez słuchanie lub oglądanie innych, rodziców czy też nauczycieli. Wyciągają one wszelkie informacje: gramatykę, wymowę, konstrukcję zdań z tego, co słyszą, bez potrzeby siedzenia nad książkami. Działa to na tej samej zasadzie co nabycie pierwszego języka. Co więcej, jeżeli dziecko od najmłodszych lat otoczone jest przez dwa języki, potrafi je odróżniać jeszcze zanim wypowie swoje pierwsze słowa. A więc to nieprawda, że młodsi uczą się szybciej. Młodzież uczy się efektywniej, co może przekładać się na czas, w ciągu którego nauczą się języka obcego.

Według wielu naukowców najlepszym momentem w życiu młodego człowieka na rozpoczęcie nauki drugiego języka jest ukończenie przez nie 3-ego roku życia, a nawet wcześniej. Tak długo, jak potrafi już komunikować się w swoim ojczystym języku. Jednakże, każde dziecko jest inne i może ono nie być zainteresowane nauką języka akurat w tym momencie swojego życia. Ważne jest, by rozpoczęło ono naukę przed ukończeniem 10-ego roku życia, gdyż mózg dziecka jest wtedy dużo bardziej plastyczny i przyswaja wiedzę w prostszy sposób. Kolejnym ważnym aspektem jest nauka języka poprzez zabawę – bo przecież skoro dzieci przyswajają wiedzę poprzez słuch czy wzrok, to dlaczego powinny ślęczeć nad książkami i czytać nudne definicje gramatyczne, skoro to i tak nic im nie da, a nawet może je zniechęcić do nauki języków w przyszłości.

Z tych powyższych, jak i innych powodów, Cj uSpeak uczy swoich najmłodszych podopiecznych poprzez gry i zabawy, aby dzieci nie zniechęciły się do języka, a wręcz przeciwnie, chętnie wracały w mury naszej szkoły. Funshine Express – to baza zajęć języka angielskiego dla najmłodszych, dzięki której przyswajają wiedzę, a zarazem uczą się języka tak potrzebnego w dzisiejszych czasach. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat amerykańskiego programu Funshine Express, zajrzyjcie do naszej oferty dla najmłodszych!

Źródła:

Ghasemi, B., Hashemi, M. (2011). Foreign Language Learning During Childhood. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 28: 872-876.

Johnson, J.S., Newport, E.L. (1989). Critical period effects in second language learning: the influence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive Psychology. 21(1): 60-99.

uSpeak
ul. Marzanki 20, 44-100 Gliwice
Tel: +48 515 426 577