W zeszłym tygodniu wspominałem o organizacji czasu jako części dążenia do osiągnięcia wybranych celów takich jak nauka języka obcego. Dobra organizacja czasu to dziś umiejętność na wagę złota. Nie tylko jest ona poszukiwana wśród pracowników wielkich korporacji, ale również u małych przedsiębiorstw, mało tego, efektywne zarządzanie naszym czasem pozwala na prostsze życie, w szkole w pracy, jak i poza nimi. Gdzie możemy nabyć takich umiejętności? W szkołach bardzo często słyszymy od nauczycieli, abyśmy po powrocie do domu, zajęli się zadaniem domowym, nauką a dopiero później przyjemnościami takimi jak realizacja naszych hobby czy po prostu wyjście ze znajomymi na miasto. Jest to dobre podejście, ale odpowiedzmy sobie na jedno pytanie. Kto z nas trzymał się owego podejścia przez całą swoją edukację?
Przejdźmy do konkretów! Organizacja czasu to umiejętność nabyta nie wrodzona, czyli każdy może się jej nauczyć. Mając takową umiejętność, nie będziemy musieli się martwić o niewykonanie na czas jakiegoś zadania, projektu, czy niedotrzymania terminu zamówień w pracy. W Internecie, jak i w księgarni możemy znaleźć wiele materiałów dot. skutecznych sposobów organizacji czasu w miejscu pracy bądź w domu – nie potrzebujemy specjalnych szkoleń w tym zakresie, a wręcz przeciwnie, możemy uczyć się jak dobrze organizować swój czas w zaciszu swojego domu.
Jako iż jest wiele przeróżnych sposobów organizacji czasu, a w dodatku każdy sposób może mniej lub bardziej odpowiadać danej osobie, ponieważ jesteśmy różni pod względem charakteru i stylu życia, opiszę jeden, moim zdaniem uniwersalny sposób organizacji czasu zaproponowany przez słynną ‘blogerkę’ a zarazem przedsiębiorcę kilku firm p. Katarzynę.
Do tego będziemy potrzebować zeszytu, kartki papieru, kalendarza z datami bądź dla tych bardziej technologicznych osób – notatki w telefonie/tablecie/laptopie bądź kalendarz elektroniczny.
Najważniejszą zasadą będzie utworzenie listy zadań, czyli każda nawet najdrobniejsza rzecz, którą w danym dniu musimy zrobić, znajdzie się na takowej liście, lecz uwaga, nie wpisujemy na nią zadań, które można wykonać w kilka minut. Za nie zabieramy się od razu po skończeniu tworzenia listy lub nawet w trakcie. Do takich zadań mogą należeć: odpisanie na wiadomość, telefon do lekarza, włączenie pralki itd.
Kolejnym ważnym aspektem jest ‘waga’ naszych zadań. Najlepiej jest tak tworzyć listy zadań, aby na każdy dzień przypadało jedno ‘ciężkie’ zadanie oraz kilka ‘lżejszych’. Do tych pierwszych należeć mogą zadania czasochłonne bądź te, na które mamy ograniczony czas, z kolei do tych drugich zadania typu zakupy, sprzątanie, trening itd. W ten sposób będziemy mogli zbalansować nasz czas, jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ nie doprowadzimy do sytuacji, kiedy zostaniemy przytłoczeni przez natłok pomniejszych zadań bądź kumulację tych ogromnych przedsięwzięć wymagających dużo czasu i cierpliwości.
3-cim ważnym punktem tej techniki planowania swojego czasu jest – ODPOCZYNEK! Tak, dobrze widzicie, odpoczynek jest równie ważny co praca. Na pewno zdarzają się dni, kiedy po pracy bądź szkole jesteście tak zmęczenie, że nie jesteście w stanie się skupić nad tym, co robicie. W takich momentach ważne jest, aby zachować bezpieczną granicę między odkładaniem wszystkiego na kolejny dzień a odpoczynkiem. Mam przez to na myśli, że w takie dni nie musimy na siłę zrealizować swoich wszystkich zaplanowanych działań a np. tylko to jedno ‘ciężkie’ zadanie. Ktoś pomyśli, że to nie jest mądre i może doprowadzić do tej kumulacji wielu zadań naraz, o której dopiero co wspominałem, ale uwierzcie mi, nic nie boli tak bardzo, jak zmuszanie się do jakichkolwiek działań tylko po to, by następnego dnia musieć robić wszystko od nowa! Po prostu trzeba nauczyć się mówić STOP i zrobić coś innego, np. coś, co mieliśmy zrobić następnego dnia, dajmy na to posprzątać w szufladzie z dokumentami, a dokończyć swój wielki projekt dnia następnego (oczywiście pod warunkiem, że nie jesteśmy ścigani przez tzw. deadline).
Podsumowując!
Tworzymy listę zadań – najlepiej na cały tydzień bądź 2 tygodnie do przodu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by jakieś zadania dopisać do tej listy już po jej utworzeniu.
Dzielimy te zadania na ważniejsze i te mniej ważne, w ten sposób zbalansujemy nasz trud i wysiłki, które musimy każdego dnia wkładać w ich wykonanie i zmniejszymy tym samym ryzyko przemęczenia, chorób czy też wypalenia naszej motywacji!
Odpoczywajmy! Musimy odpoczywać, kiedy widzimy, że nie dajemy sobie rady, np. bo zakończeniu wielkiego projektu dajmy sobie pół dnia na odpoczynek, by móc z pełną werwą przystąpić do dnia następnego.
Z nauką organizacji czasu jest jak z nauką każdej innej umiejętności, wymaga czasu i doświadczenia. Im dłużej będziecie stosować wybraną przez was metodę, tym będziecie lepsi!
Dzięki efektywnej organizacji czasu znajdziecie chęci na dodatkowe hobby czy też zajęcia, a co za tym idzie – będziecie bezstresowo mogli rozpocząć wymarzoną naukę gry na skrzypcach czy też naukę języka obcego, którego nauka jest przyjemna i satysfakcjonująca.
W następnym tygodniu omówimy fenomen aplikacji do nauki języków obcych i zdecydujemy czy naprawdę są one tak efektywne, jak je opisują w reklamach!
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą zajęć w Centrum Językowym uSpeak [KLIK], a jeżeli macie jakiekolwiek pytania dotyczące naszej oferty prosimy o KONTAKT.